DINÀMICA DEL SEMÀFOR








LA TÈCNICA DEL SEMÀFOR

Aquesta tècnica es va crear a la universitat de Washington amb al finalitat d'ajudar a millorar l'autocontrol. D'ella en parlen nombrosos autors com una eina molt efectiva per assolir aquest objectiu. Anna Carpena (1999) i Montse Rico (2006) en fan especial esment en els seus respectius treballs sobre habilitats socials. Partint de la idea que aprendre a controlar els propis impulsos és una habilitat bàsica per poder establir unes bones relacions, hem de posar molt interès en fomentar al màxim l'autocontrol del nostre alumnat. Les persones que no assoleixen aquest autocontrol són incapaces d'acceptar el fracàs i la frustració. Això els genera freqüents conflictes a nivell intern i en les seves relacions. A l'escola estem avesats a veure reaccions impulsives per part del infants. Sovint davant aquestes actuacions, els docents responem amb càstigs i exclusions. Però aquest control extern difícilment evitarà noves situacions semblants. Els infants han d'aprendre a exercir el seu autocontrol, tot i que sovint els costa molt i més en determinades situacions emocionals d'enuig o ràbia.

COM POSAR EN PRÀCTICA LA TÈCNICA DEL SEMÀFOR?


  1. Presentació del semàfor.


Primerament, cal ensenyar als infants a reconèixer les emocions, explicant-los que són senyals i que ens avisen d'alguna cosa. Fem l'analogia amb els senyals de trànsit i concretament amb el semàfor, recordant i remarcant que el color vermell vol dir que ens hem d'aturar i el verd, que podem seguir. Per tant, quan sentim unes emocions tan fortes que no podem controlar, el primer que hem de fer és parar-nos i calmar-nos. Un cop ens hem calmat, ja podem pensar com resoldre el problema de la millor manera possible. Així podrem evitar reaccions impulsives, que possiblement empitjorarien la situació.


  1. Com calmar-nos.
Entre tots pensem quines coses podem fer per calmar-nos, en fem una llista i les practiquem. Per exemple:
      • Respirar profundament.
      • Comptar fins a 10.
      • Cantar o xiular.
      • Passejar.
      • Apartar-se del lloc del conflicte.
      • Creuar els braços.
      • Posar les mans a les butxaques.

Aquestes últimes són especialment útils als infants molt impulsius o amb problemes d'hiperactivitat.

  1. Elaboració d'un segon semàfor. De la llista anterior triem dues o tres maneres de calmar-nos que siguin útils a tothom i les anotem en el segon semàfor. L'acabarem de completar amb el què cal fer en el color groc i verd. Pot quedar així:



Amb alumnes més grans (cicle superior), que ja estan més entrenats i per variar-lo una mica, es podria fer aquest altre semàfor.




4. Penjar els dos semàfors. Pengem els dos semàfors i recordem la seva utilitat: ajudar-nos a recordar què hem de fer quan tenim problemes, estem enfadats o sentim emocions molt fortes i desagradables. Cal penjar-los als diferents espais de l'escola: aules, passadissos, menjador, gimnàs, biblioteca, etc.

5. Recordar les frases dels semàfors. En diferents moments del dia, sobretot al principi, quan s'introdueix aquesta tècnica, dir en veu alta el què cal fer davant les situacions problemàtiques. Repetir les frases diverses vegades.

6. Practicar en situacions reals. Seguir els passos del semàfor en veu alta, en situacions reals, com poden ser una discussió, una baralla, en un moment d'esverament...

7. Elogi de la pràctica. Cada cop que algú segueixi aquesta tècnica en farem esment i l'elogiarem. Encoratjarem als infants que mostren més dificultats en aplicar-la, demostrant-los que confiem en què ho poden aconseguir.


MÉS




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada